Pages

Monday, December 26

Sabar itu Indah!

Assalamualaikum~
hewhewhew! Time aku taip untuk entry ni aku tak tahu nak bagi tajuk dia apa. So, aku decide untuk tulis dulu apa dalam kepala otak aku ni. Untuk pengetahuan, esok telah bermulalah kelas bagi semester 6 ni. Aku expect kelas hanya akan ambil masa 10 minit dan BALIK. Tak pun kelas 1 jam dan hanya dipenuhi dengan aktiviti suai kenal. Merepeklah kan kalau dah sampai final semester kau masih tak tahu siapa classmate kau. Haha! Meh sini aku sekeh-sekeh siapa yang tak kenal classmate dia tu lagi.

Erm, mula-mula kelas ni aku dah nak mula mengeluh dah. Dengan jadual yang pack pada waktu petang, dengan 1 berita tentang projek yang akan dibubarkan kumpulannya dari 3 orang kepada 2 orang. Tapi yang pasal projek final ni aku rasa memang tak patutla kalau nak bubar sekarang sebab 1 semester dah start buat projek ni sama-sama and pada sesiapa yang nak bubarkan tu tolonglah fikir logik. Manalah pulak student yang dah tersingkir daripada kumpulan dia tu nak menggagau cari idea projek lain. This is totally unfair!

Tengok, kelas belum start lagi kitorang dah dilanda masalah. Kesiankan. For your informationla kan aku ni seorang manusia yang sangat kuat mengeluh. Dan boleh sampai satu tahap aku akan mengeluh setiap 2 minit. Sesungguhnya mengeluh itu sangatlah tidak baik sebab seolah-olah kita tidak mensyukuri apa yang dah Allah tentukan untuk kita. So, from now on aku berazam tidak akan mengeluh dalam apa jua keadaan. Aku akan cuba tenangkan diri aku dan siapkan diri untuk apa jua keadaan. Kenalah sentiasa ingatkan diri aku supaya tak mengeluh and chill je. Sebab aku rasa bila aku mengeluh untuk sesuatu keadaan, nanti aku jugak yang rugi. So, marilah kita ramai-ramai berhenti menjadi seorang yang kuat mengeluh. Sebab tak rugi jugak untuk jadi seorang yang SABAR ni! Allah sayang dan sentiasa ada untuk hamba-hambaNya yang penyabar. SABAR ITU KAN SEPARUH DARIPADA IMAN! Even separuh korang ingat senang ke nak dapat iman yang separuh tu. Suku pun belum tentu lagikan.

Untuk berjaya dan lebih berjaya kita kena tengok dekat diri kita sendiri, apa lagi yang belum cukup kita buat untuk menjadi seorang yang berjaya. So, untuk final ni aku berazam untuk buat sehabis baik. Pasang niat balik sebab datang Ipoh ni untuk menuntut ilmu. Menuntut ilmu untuk siapa? Menuntut ilmu kerana Allah. Mintak-mintaklah apa yang aku niatkan ni sentiasa telus dan ikhlas kerana Allah. Ameen. Oklah stop sini dulu. Bye!

p/s:: entry ini adalah sebagai peringatan kepada diri aku sendiri. :)


ok dah macam berkempen pulakkan??Haha!

No comments:

Post a Comment